Lot Szybowcem - Fakty i Ciekawostki ze świata Szybownictwa
Jeśli interesuje Cię budowa szybowca, zasady lotu i wszystko, co jest związane z szybownictwem - zapraszamy do przeczytania artykułu!
spis treści:
- Co to jest szybowiec? Czy latanie szybowcem dla każdego?
- Ile kosztuje lot szybowcem?
- Ceny lotów szybowcem za wyciągarką*:
- Historia lotów szybowcem
- Budowa szybowca
- Ile trwa lot szybowcem?
- Latanie szybowcem - podstawy
- Start szybowca
- Lądowanie szybowca
- Jaką prędkość może osiągnąć szybowiec?
- Jaka pogoda do latania?
- Warunki pogodowe dla szybowców
- Gdzie piloci sprawdzają pogodę przed lotem szybowcem?
- Czy lot szybowcem jest bezpieczny?
- Jakie wymagania trzeba spełnić przed lotem szybowcem?
- Jak się ubrać na lot szybowcem?
- Licencja Pilota Szybowcowego
- Dostępność lotów szybowcem
- LOT SZYBOWCEM BYDGOSZCZ
- LOT SZYBOWCEM CZĘSTOCHOWA
- LOT SZYBOWCEM ELBLĄG
- LOT SZYBOWCEM KATOWICE
- LOT SZYBOWCEM KRAKÓW
- LOT SZYBOWCEM NOWY TARG
- LOT SZYBOWCEM OPOLE
- LOT SZYBOWCEM RZESZÓW
- LOT SZYBOWCEM TORUŃ
- LOT SZYBOWCEM TRÓJMIASTO
- LOT SZYBOWCEM WARSZAWA
- LOT SZYBOWCEM WROCŁAW
- Lot szybowcem na prezent - jak to wygląda?
- Ciekawe fakty ze świata szybowców
Co to jest szybowiec? Czy latanie szybowcem dla każdego?
Szybowiec to jeden ze statków powietrznych, który jest wzorowany na locie... bociana! Człowiek od zawsze był zafascynowany tym, co nieznane i niedostępne. Spoglądał z zazdrością w górę obserwując szybowanie ptaków i wzdychał ku niebu, aby kiedyś móc przybliżyć się do chmur. Z miłości do latania powstał również szybowiec. Wyjątkowość szybowca bierze się ze specyficznej budowy, otóż nie posiadają one własnego napędu.
Obecnie szybownictwo staje się coraz bardziej popularnym sportem i jest dostępny niemal dla każdego. Coraz więcej osób decyduje się na kurs szybowcowcy i samodzielne loty szybowcowe. Co sprawia, że grono wielbicieli szybowców stale się powiększa? Po poznaniu historii i zasad działania szybowca, nie będzie co do tego najmniejszych wątpliwości. Miłej lektury!
Ile kosztuje lot szybowcem?
Cena lotu szybowcem jest zależna jest od lokalizacji, możliwego czasu samego lotu oraz modelu szybowca. Standardowo za około 5-minutowy lot zapłacimy do 200 zł. U większości z naszych partnerów możemy zarezerwować dodatkową opcję, z filmowaniem. Za kilkadziesiąt złotych otrzymamy wtedy piękną pamiątkę z lotu!
Miasto | Partner | Cena | Czas lotu |
Bielsko Biała | Building Business | 199 zł | 4 - 10 min |
Bydgoszcz | Aeroklub Pomorski | 169 zł | ok. 5 min |
Częstochowa | Aeroklub Częstochowski | 199 zł | 5 - 10 min |
Elbląg | Aeroklub Elbląski | 229 zł | 5 - 6 min |
Katowice | Aeroklub Rybnicki | 149 zł | 3 - 5 min |
Kraków | Aeroklub Krakowski | 219 zł | 5 - 10 min |
Nowy Targ | Aeroklub Nowy Targ | 299 zł | 4 - 5 min |
Opole | Aeroklub Opolski | 199 zł | ok. 5 min |
Piła | Spacery Po Niebie | 379 zł | ok. 15 min |
Rzeszów | Lotnicza Bobulandia | 229 zł | 5 - 10 min |
Toruń | Aeroklub Pomorski | 229 zł | 5 - 10 min |
Trójmiasto | Aeroklub Gdański | 289 zł | ok. 10 min |
Warszawa | Aeroklub Warszawski | 299 zł | ok. 5 minut |
Wrocław | Aeroklub Opolski | 199 zł | ok. 5 min |
Miasto | Partner | Cena | Czas lotu |
Bydgoszcz | Aeroklub Pomorski | 289 zł | ok. 10 min |
Częstochowa | Aeroklub Częstochowski | 245 zł | 5 - 10 min |
Elbląg | Aeroklub Elbląski | 369 zł | ok. 15 min |
Elbląg | Aeroklub Elbląski | 649 zł | ok. 30 min |
Toruń | Aeroklub Pomorski | 289 zł | ok. 10 min |
Warszawa | Aeroklub Warszawski | 499 zł | ok. 20 min |
*Ceny pochodzą z dnia 25.01.2019 i aktualnie mogą ulec zmianie.
Historia lotów szybowcem
Pionierem szybowców i pierwszym człowiekiem, który odbył lot szybowcem był niemiecki konstruktor Otto Lilienthal. Pierwszy oficjalny lot szybowcem odbył się około roku 1890. Lilienthal zainspirowany sięganiem w nieznane, opublikował pracę „Lot ptaka jako podstawa sztuki latania”. Do dziś informacje zawarte tej publikacji są używane w pracach na temat lotnictwa.
Fotografia z pracy naukowej Otto Lilienthal przestawiająca zainspirowanie konstrukcji szybowca budową anatomiczną ptaków
Historia Lilienthala zainspirowała słynnych braci Wright do kontynuacji pracy nad lotem z napędem. Wiadomość o ich wyczynach obiegła cały świat, inspirując kolejnych Marzycieli do latania i tym samym czyniąc loty szybowcem coraz bardziej popularnymi.
W czasie II wojny światowej szybowce wykorzystywano również w celach transportowych, czy do desantu czołgów. Od tamtych czasów budowa szybowca znacznie uległa zmianie. Dziś szybowce osiągają niskie opory i prędkości przekraczające nawet 350 km/h!
Budowa szybowca
Inspiracja istotami latającymi i podziwianie lotów bocianów i ptaków drapieżnych pozwoliły na zgłębienie wiedzy na temat aerodynamiki. Początkowo szybowce były zbudowane z drewna i płótna. Takie materiały były łatwo dostępne, a sama budowa szybowca trwała znacznie krócej.
Nowoczesne szybowce wykorzystują jednak trwalsze materiały, głównie włókna węglowe, kevlar i aramidy. Każdy element szybowca, od kadłuba po stateczniki jest specjalnie zaprojektowany i idealnie odlany od formy, aby zapewnić maksymalną aerodynamiczność.
"Ta finezja aerodynamiczna sprawia, że ważący pół tony szybowiec można by holować w powietrzu utrzymując linkę holowniczą jedną ręką, albo napędzać silnikiem o mocy kilku kW np. takim jak w większej kosiarce do trawy". Sebastian Kawa
Ile trwa lot szybowcem?
Lot szybowca zazwyczaj trwa od 5 do 10 minut. Skąd występują różnice w czasie przelotu szybowcem? Na długość lotu szybowcem ma wpływ kilka czynników:
- Start - loty szybowcem za samolotem trwają dłużej niż za wyciągarką, ponieważ samolot wynosi szybowiec na większą wysokość.
- Lokalizacja - położenie lotniska ma wpływ na długość lotu szybowcem. Gdzie szybuje się najdłużej? Pan Piotr z Lotniczej Bobulandii zdradza: “Kolebką szybownictwa polskiego są Bieszczady. Tutaj to ukształtowanie terenu jest optymalne, co sprzyja powstawaniu różnorakich prądów wznoszących, które dają się praktycznie wykorzystać do lotów szybowcowych.”
- Warunki pogodowe - pogoda również ma znaczenie. To właśnie ona decyduje, na jaką wysokość zostanie uniesiony szybowiec. Najdłużej lata się przy przejrzystej pogodzie z umiarkowaną prędkością wiatru i temperaturą powietrza.
- Szybowiec - największą prędkość osiągają szybowce jednoosobowe. Dwuosobowe szybowce latają krócej z powodu większej masy, co równa się większemu przyciąganiu ziemskiemu.
Latanie szybowcem - podstawy
Na jakiej zasadzie lata szybowiec, skoro nie ma silnika? Szybowiec lata dzięki sile nośnej. Wbrew pozorom można ją łatwo zrozumieć.
Zwróćmy uwagę na 2 miejsca: obszar nad płatem skrzydła oraz na obszar pod nim. Istotny jest tu kształt skrzydła - jego górna część jest dłuższa. Kiedy skrzydło szybowca "przecina" powietrze zaczyna ono płynąć dwiema drogami. Rozcięte powietrze musi "spotkać się" za skrzydłem. Ta część powietrza, która przechodzi górą ma do pokonania dłuższą drogę (kształt płata skrzydła). W związku z tym, aby dogonić powietrze na dole musi lecieć szybciej. W powietrzu nie ma dodatkowych źródeł sił, więc w wyniku różnych prędkości powietrza (na górze i na dole), tworzą się obszary podciśnienia i nadciśnienia. Obszar podciśnienia (powietrza jest mniej) tworzy się na górze, natomiast na dole tworzy się obszar nadciśnienia (powietrza jest więcej). Można powiedzieć, że powietrze z dołu chce dostać się na górę, lecz na przeszkodzie stoi mu płat skrzydła, więc powietrze popycha skrzydło do góry. Ta magiczna siła nazwana jest siłą nośną.
W Polsce do uzyskiwania wysokości wykorzystuje się również prądy konwekcyjne. Powstają one podczas słonecznych dni i są to obszary, w których ciepłe powietrze unosi się od ziemii. Wśród lotników takie zjawisko nazywa się kominem lub noszeniem. Lecąc w takim kominie szybowiec uzyskuje nawet 2-3 metrów wysokości na sekundę.
Uproszczony schemat obrazujący lot szybowca w kominie
W kominie nabieramy wysokości, lecimy po prostej do kolejnego komina i tam ponownie się wznosimy. W teorii - bardzo proste! W praktyce wymaga to odpowiedniej wiedzy i doświadczenia, o czym opowiemy przy okazji pogody do latania szybowcem.
Start szybowca
Jak szybowiec rozpoczyna lot w chmurach? Tutaj niezbędna jest siła zewnętrzna. Start szybowca zwykle odbywa się przy pomocy samolotu lub z wykorzystaniem wyciągarki. Na odpowiedniej wysokości lina łącząca szybowiec z samolotem (lub wyciągarką) zostaje zwolniona, co pozwala na zupełnie wolny lot. Wolny, bo bez dźwięku żadnego silnika. Więcej na temat porównania lotu szybowcem za wyciągarką i za samolotem dowiesz się w poprzednim artykule na naszym blogu, .
Lądowanie szybowca
Kluczem do lądowania jest znalezienie się na odpowiedniej wysokości, aby móc bezpiecznie ześlizgnąć się do wyznaczonego miejsca. Lądowiskiem może być pole, pastwisko, czy trawiaste pasy. Szybowiec podchodzi nisko i na zwiększonej prędkości odpowiednio ustawia się do lądowania. Lądowanie szybowcem na odpowiednim lądowisku nie stanowi większego problemu i jest bezpieczne.
Jaką prędkość może osiągnąć szybowiec?
Szybowce akrobacyjne mogą osiągać prędkość nawet 350 km/h! A to wszystko można osiągnąć bez silnika i paliwa, jedynie z pomocą praw dynamiki i przy znajomości meteorologii. Szybowce rekreacyjne z powodu większej masy osiągają mniejsze prędkości - średnio około 140 km/h.
Jaka pogoda do latania?
Teoretycznie loty szybowcem dostępne są przez cały rok, jednak prawdziwy sezon lotów szybowcem to okres od kwietnia do września. Każdy realizator lotów szybowcowych ustala jednak własne warunki realizacji.
Warunki pogodowe dla szybowców
Panuje powszechne przekonanie, że szybownictwo to sport dla meteorologów. Istnieje w tym stwierdzeniu wiele prawdy. Aby kontynuować lot po wyciągnięciu szybowca na odpowiednią wysokość, należy wykazać się znajomością zjawisk atmosferycznych i ich wykorzystaniem w praktyce. Najlepsze warunki do lotu szybowcem w Polsce są w górach, gdzie wiatr halny tworzy ‘żagle’. Najbardziej pożądane zafalowania występują jednak w Andach i Nowej Zelandii, gdzie dochodzi się do wysokości nawet 15 500 metrów, które nie są osiągalne nawet dla odrzutowców pasażerskich! Co ciekawe, to nie jest jednak rekordowa wysokość, na którą wzlatują szybowce - rekordy sięgają ponad 30 km!
Pan Piotr z Lotniczej Bobulandii opowiada, jakie warunki są idealne do latania szybowcem:
Do latania turystycznego na szybowcach najlepsza jest pogoda przejrzysta z pięknym szmaragdowym niebem z dobrą widocznością , o umiarkowanej prędkości wiatru i także umiarkowanej temperaturze. W czasie deszczu generalnie się nie lata. W powietrzu widać bardzo dobrze zmieniającą się pogodę. Dlatego nie jest ona zaskoczeniem dla wykonywania lotów.
Gdzie piloci sprawdzają pogodę przed lotem szybowcem?
Piloci szybowców muszą stale kontrolować pogodę, dlatego oprócz własnej wiedzy mogą skorzystać z pomocy stacji meteorologicznych.
Pogodę sprawdzamy programami np. Flymet, Windyty, ICM - są dokładne i sprawdzają się w 80 - 90 %. Obserwujemy również warunki na bieżąco, gdyż prognozy nie uwzględniają warunków lokalnych. Jeżeli zapowiedziano burze na obszarze Dolnego i Górnego Śląska, a pogoda jest ładna to przewidujemy lokalne pojawienie się chmur burzowych. W takich przypadkach prowadzimy obserwacje wzrokową z ziemi i słuchamy komunikatów innych pilotów.
p. Jerzy, Aeroklub Opolski
Czy lot szybowcem jest bezpieczny?
Tuż obok baloniarstwa, szybownictwo zajmuje drugą pozycję na liście najbardziej bezpiecznych sportów powietrznych. Ze względu na brak silnika, szybowiec uważany jest za bezpieczniejszy statek powietrzny od samolotu pasażerskiego. Tak więc ryzyko awarii silnika jest zerowe.
Należy jednak pamiętać, że nasze bezpieczeństwo zależy również od nas samych. Podczas lotu szybowcem należy polegać na wiedzy i wskazówek doświadczonego pilota, który z pewnością odbył już setki lotów i wie jakie prawa obowiązują ‘na górze’.
Jakie wymagania trzeba spełnić przed lotem szybowcem?
Głównym wymaganiem przed lotem szybowcem jest waga uczestnika. W większości przypadków nie może przekraczać ona 110 kg, co wynika z limitu bezpieczeństwa opartego na konstrukcji siedziska i pasów.
Jak się ubrać na lot szybowcem?
Przede wszystkim wygodnie. Najlepiej się sprawdzą dresowe spodnie, legginsy i luźny T-shirt. Odradzamy jeansowych spodni, które są zbyt sztywne i mogą powodować dyskomfort. Warto również zabrać okulary przeciwsłoneczne.
Ubranie lekkie najlepiej długi rękaw koszuli bawełnianej i spodnie. Można latać w krótkich spodenkach i koszuli ale kabina szybowca nie chroni przed promieniami UV. Gdy na na lotnisku jest 25 stopni w cieniu chmury przy podstawie temperatura może spaść do 8 - 10 stopni. Wtedy robi się zimno. Obowiązkowym wyposażeniem jest czapka i okulary i woda.
p. Jerzy, Aeroklub Opolski
Licencja Pilota Szybowcowego
Aby samodzielnie latać szybowcem jako pilot niezbędna jest Licencja Pilota Szybowcowego (SPL). Co ciekawe, kurs na pilota szybowca można rozpocząć już w wieku 16 lat. Do niezbędnych wymagań należą również badania lotniczo-lekarskie, które zawierają szereg testów sprawdzających nasze predyspozycje do lotu. Badania są dla naszego bezpieczeństwa i obejmują wizytę u psychologa, laryngologa, okulisty i innych specjalistów. To wszystko brzmi groźnie, jednak nie taki diabeł straszny! Potwierdza to fakt, że z roku na rok lotników przybywa. Na podstawie raportu Lotnictwa Cywilnego z 2016 roku uprawnienia SPL posiadało 2657 osób, w tym 2443 mężczyzn i 214 kobiet.
A jak wygląda samo szkolenie? Badania, szkolenie teoretyczne, test i upragniona praktyka! Praktykę możesz również doszlifować podczas kursu pilotażu szybowcem.
Lot szybowcem w Aeroklubie Nowy Targ
Dostępność lotów szybowcem
Przedstawiamy Wam kilka sprawdzonych propozycji, gdzie możecie zapomnieć o codzienności i troszkę pobujać w obłokach :)
LOT SZYBOWCEM BYDGOSZCZ
W bydgoskim Aeroklubie Pomorskim są możliwe loty szybowcem zarówno za wyciągarką, jak i samolotem. Właśnie od sekcji szybowcowej Aeroklub Pomorski rozpoczął swoją działalność. Można śmiał powiedzieć, że tutejsi piloci są mistrzami w swojej profesji.
LOT SZYBOWCEM CZĘSTOCHOWA
Lot szybowcem w Aeroklubie Częstochowskim może stać się wstępem do długotrwałej pasji. Dla niezdecydowanych na lot szybowcem, w Częstochowie można odbyć lot widokowy awionetką.
LOT SZYBOWCEM ELBLĄG
Aeroklub Elbląski to ponad dziewięćset członków działających w sekcjach szybowcowych, samolotowych i modelarskich. Najliczniejszą jest oczywiście grupa szybowcowa - nowych pilotów nieustannie przybywa. A może dołączysz do grona szczęśliwców zostając członkiem klubu?
LOT SZYBOWCEM KATOWICE
Lot szybowcem w Katowicach to jedno z doświadczeń, które warto przeżyć choć raz w życiu. Dlatego warto wybrać się na taki lot we dwoje, aby wspomnienia dzielić przez długie lata.
LOT SZYBOWCEM KRAKÓW
Dlaczego warto wybrać się na lot szybowcem w Krakowie? Aeroklub Krakowski ma bogatą historię ponad 90 lat swojej działalności. Podczas lotu spotkasz się z doświadczonymi pilotami, którzy spędzili godziny w przestworzach i mogą wzbogacić lot szybowcem o ciekawe opowieści.
LOT SZYBOWCEM NOWY TARG
Jak można sprawić, żeby lot szybowcem był jeszcze bardziej wyjątkowy? Podczas lotu szybowcem nad Nowym Targiem przepięknie widać urokliwą panoramę Tatr. Właśnie dla tych nieziemskich widoków warto jest poszybować z Aeroklubem Nowy Targ.
LOT SZYBOWCEM OPOLE
W Aeroklubie Opolskim znajduje się szereg różnych modeli szybowców, w tym Puchacz, Bocian, Junior i Jantar. Lot szybowcem w Opolu można również wzbogacić o opcję dla dwojga.
LOT SZYBOWCEM RZESZÓW
Oprócz dobrych wrażeń, po locie szybowcem w Rzeszowie otrzymasz dawkę przydatnej wiedzy. Piloci w Lotniczej Bobulandii z pasją opowiadają o szybownictwie i opowiadają o swoich doświadczeniach w podniebnych podróżach.
LOT SZYBOWCEM TORUŃ
Lot szybowcem za wyciągarką, czy lot szybowcem za samolotem? A może opcja lotu szybowcem dla dwojga? Lot szybowcem w Toruniu zapewnia wszystkie te opcje, więc bez względu na wybrany wariant, zyskasz wspaniałe wspomnienia.
LOT SZYBOWCEM TRÓJMIASTO
Chociaż w Aeroklubie Gdańskim dostępne są różne atrakcje lotnicze, jednym z tych wyjątkowych i otwierających pasję do podniebnych podróży, jest lot szybowcem w Trójmieściu. Dlaczego wyróżnia się tak spośród innych propozycji? Lotu nie będzie zakłócał dźwięk silnika, więc można oddać się przyjemności ze swobodnego szybowania.
LOT SZYBOWCEM WARSZAWA
Lot na wysokości około 400 metrów, przepiękne widoki malowniczej Warszawy i uczucie wolności. Właśnie to oferuje lot szybowcem w Warszawie. Dla chętnych przeżycia podniebnej przygody proponujemy lot szybowcem za wyciągarką. A dla tych, którzy chcą pobujać w obłokach trochę dłużej - lot szybowcem za samolotem.
LOT SZYBOWCEM WROCŁAW
Uroki Wrocławia przyciągają coraz więcej podróżników, lecz niewiele osób może pochwalić się przelotem szybowcem nad Wrocławiem. Możliwość zobaczenia dobrze znanych miejsc z lotu ptaka i powolne szybowanie wśród chmur stanie się piękną pamiątką po wizycie we Wrocławiu.
Lot szybowcem na prezent - jak to wygląda?
Poznałeś historię szybownictwa oraz pierwszych śmiałków, którzy wzbijali się w powietrze. Nie jest również Ci obca budowa szybowca, prawa fizyki działające na statek podczas szybowania. Po poznaniu tak inspirujących faktów, nie zdziwi Cię również, że szybowce to jeden z najbardziej popularnych prezentów w formie przeżyć.
Niesamowita przygoda z bardzo sympatycznymi ludźmi. Czuje się pełne pasji zaangażowanie i radość. Przelot, choć krótki :-) dostarczył mi niesamowitych wrażeń. Jeszcze raz bardzo serdecznie dziękuję wszystkim za niezapomniane chwile oraz mam nadzieję, że jeszcze kiedyś... :-)
Karolina
Pani Karolina zasmakowała szybowcowej przyjemności i jak wiele innych marzycieli, jest nimi zachwycona. Może tym razem, zamiast stawiać na powtarzalne prezenty dla bliskich, postawisz na podniebną przygodę z szybowcem?
Ciekawe fakty ze świata szybowców
- Najbardziej utytułowanym pilotem w historii szybownictwa jest Polak - Sebastian Kawa. Wielokrotnie pobijał rekordy świata w konkurencjach szybowcowych, w tym 17 razy był mistrzem świata w szybownictwie!
- Polacy jako pierwsi i jedyni latali szybowcem nad Kaukazem.
- Na wysokościach ponad 6000 m n.p.m piloci szybowców latają w maskach doprowadzających tlen. W takich warunkach latanie bez aparatury byłoby zagrożeniem dla życia.
- Rekord jednego przelotu to aż… trzy tysiące kilometrów! Wyniki w sportach szybowcowych robią piorunujące wrażenie i niejednokrotnie przebijają rekordy samolotów pasażerskich.
- Szybownictwo nie jest obecnie sportem olimpijskim, największym szczeblem współzawodnictwa są mistrzostwa świata organizowane przez Międzynarodową Federację Lotniczą.
Artykuł powstał przy współpracy p. Jerzego z Aeroklubu Opolskiego i p. Piotra z Lotniczej Bobulandii.
Ocena artykułu: 4.3/5(6 opinii )Data publikacji: 2019-03-25