o prezentach
Codziennie nowe GORRRĄCE wakacyjne oferty zobacz >>

Czy sushi jest zdrowe? Które rolki wybierać z korzyścią dla zdrowia? Podpowiadamy

Ocena artykułu: 5/5(1 opinia)
Data aktualizacji: 2024-07-12

Sushi to nazwa rodzaju dań z Japonii, przygotowywanych z gotowanego ryżu z dodatkiem ryb i wodorostów nori. Warto wiedzieć, że tradycyjne sushi podawane w Japonii wygląda nieco inaczej niż to, które możemy zamówić w restauracjach w Polsce. Jadasz sushi? Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • czy sushi jest zdrowe?
  • jakie składniki mineralne znajdziesz w sushi?
  • czy warto jeść sushi?

Czy sushi jest zdrowe i kiedy warto jeść sushi?

Odpowiedź na to pytanie brzmi: to zależy. W rolkach znajdziesz dużo białka i zdrowe tłuszcze, które pochodzą od takich ryb jak łosoś i tuńczyk. Są one źródłem kwasów omega-3. Oprócz ryb, w rolkach znajdują się inne składniki bogate w substancje odżywcze. Awokado, warzywa, algi czy nori dostarczają mnóstwa witamin i minerałów, w tym witaminę D, B12, jod i selen. Dodatki do rolek, takie jak chrzan wasabi i imbir to cenne źródło antyoksydantów. Tradycyjne rolki są niskokaloryczne, a opcje na tyle małe, że danie to szczególnie spodoba się osobom dbającym o figurę.

Czy sushi ma jakieś wady? Wielbiciele japońskiej kuchni wiedzą, że sushi musi być przygotowywane i podawane w odpowiedni sposób. Nie musisz się bać zatrucia, jeśli jesz sushi z dobrej restauracji. Warto jednak wiedzieć, że nie każdy powinien spożywać surowe ryby. Tuńczyk może zawierać dużo rtęci, a na tę powinny uważać kobiety w ciąży i małe dzieci.

Wspomnieliśmy, że tradycyjne sushi jest niskokaloryczne. Zachodnie restauracje często przygotowują swoje propozycje rolek, które oprócz ryżu, ryb i warzyw, mogą zawierać kaloryczne sosy (np. majonez), albo być smażone na głębokim leju w tempurze. Należy też z umiarem spożywać sos sojowy, ponieważ jest on bardzo słony.

Jak jedzenie sushi wpływa na organizm?

Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna, bowiem pod pojęciem „sushi" kryje się wiele różnorodnych składników, w tym surowych ryb, świeżych warzyw i dodatków pełnych różnych składników mineralnych. Sushi jest pełnowartościowym daniem o niezbyt wysokiej kaloryczności, nie zawiera wzmacniaczy smaku, za to jest znakomitym źródłem kwasów tłuszczowych EPA.

Jeśli szukasz niskokalorycznych dań, to możesz śmiało włączyć sushi do jadłospisu. Tradycyjne rolki słyną z niskiej zawartości tłuszczu, są źródłem witamin i zawierają cenne kwasy omega. Mogą świetnie sprawdzić się w lunch boksie do pracy, bo nie trzeba ich podgrzewać. To sycąca potrawa, która zaspokoi głód na długi czas.

Poznaj poszczególne składniki sushi

Sushi to tradycyjna japońska potrawa złożona z ryżu i ryb oraz różnych dodatków. Rolki mają różne kształty i kolory, które pięknie komponują się na talerzu. Sushi tylko z pozoru jest proste, bo w tej prostocie kryje się pełnia smaku. Warto też wiedzieć, że w Japonii dostaniemy inne sushi, niż w Polsce, USA czy innych krajach świata. Dlaczego? Bo sushi przebojem zdobyło lokale gastronomiczne na świecie, a każda nacja wprowadza do niego swoje pomysły i modyfikacje. Jeśli zastanawiasz się, czy sushi jest zdrowe, czym jeść sushi, na co zwrócić uwagę przeglądając menu, poznaj składniki sushi.

Ryż

Ryż jest podstawowym składnikiem większości rolek. Znajdziesz go w nigiri, maki, uramaki i temaki. Służy jako podstawa, na której układa się ryby, owoce morza, warzywa i inne dodatki. Ryż do sushi nazywa się sushi-meshi. To specjalna odmiana krótkoziarnistego ryżu, a po przygotowaniu jest lekko kleisty, dzięki czemu trzyma kształt. W smaku jest lekko słodki, kwaśny i słony, a to wszystko za sprawą dodatków: octu ryżowego, cukru i soli. Właśnie ten smak sprawia, że ryż do sushi świetnie komponuje się z pozostałymi dodatkami, balansuje smak i kontrastuje intensywne dodatki

Jaką rolę ryż pełni w diecie? To źródło energii, bogate w węglowodany.

Ciekawi Cię, czy ugodowanie ryżu do sushi jest trudne? A może chcesz spróbować samodzielnie przygotować taki ryż do włanych rolek? Poprosiliśmy doświadczonego sushi o krótką instrukcję, z którą Ty też możesz ugotować ryż do sushi:

Ryby

To właśnie ryby są gwiazdami każdej rolki sushi, nadając jej unikalny smak, teksturę i wartości odżywcze. Znajdziesz je w rolkach nigiri, maki, a także w sashimi i innych. Surowe ryby (np. tuńczyk i łosoś) nadają sushi delikatnego, soczystego smaku. W zachodniej kuchni możesz spotkać warianty rolek z rybą grillowaną i zapiekaną. Obróbka termiczna sprawia, że jeden gatunek ryby daje ogromne możliwości tworzenia różnych wariantów smakowych sushi. Oprócz tuńczyka i łososia, w sushi znajdziesz też makrelę, halibuta, węgorza, żabnicę czy rybę maślaną.

W diecie ryby są doskonałym źródłem białka i kwasów tłuszczowych omega-3, które korzystnie wypływają na serce, mózg i oczy.

Owoce morza

To bok ryb źródło białka i kwasów omega. W sushi najczęściej znajdziesz kalmary, krewetki i ośmiornice. Mogą one być smażone w tempurze albo surowe.

Warzywa

Warzywa to dodatek, który dopełnia smak podstawowych składników i sprawia, że sushi ma ciekawą teksturę. Ogórek (kappa) jest łagodny w smaku i dodaje chrupkości. Awokado nadaje kremową konsystencję, marchew dodaje słodyczy, japońska rzodkiew (daikon) jest z kolei lekko pikantna, a w sushi najczęściej znajdziesz jej wersję marynowaną. To oczywiście tylko kilka przykładów warzyw, które mogą znaleźć się w rolkach. Dodaje się je dla smaku, kolorów i zróżnicowania konsystencji. Warto wiedzieć, że w sushi znajdziesz zarówno świeże, jak i marynowane warzywa.

Warzywa w naszej diecie odgrywają ogromną rolę. Są źródłem witamin, minerałów i błonnika. Pomagają lepiej trawić, są przy tym niskokaloryczne i wspierają układ odpornościowy. Zdecydowanie warto więc wybierać rolki, w których świeżych lub kiszonych warzyw nie brakuje!

Wodorosty nori

Nori najczęściej używa się do zawijania rolek maki i uramaki. Wodorosty delikatnie chrupią, mają ciemnozielony kolor i pomagają utrzymać składniki w zwartej formie. Są bogate w witaminy A, C, E, K i witamin z grupy B. Zawierają jod, żelazo, wapń, magnez fosfor. W nori znajdziemy również białko roślinne, co docenią przede wszystkim wegetarianie.

Tamagoyaki

Tamagoyaki o japoński omlet, który powstaje z połączenia jajek, cukru, soli, sosu sojowego i dashi (rybnego bulionu). Nazwa oznacza dosłownie "smażone jajko", ale od naszego omleta tamagoyaki różni się nie tylko smakiem, ale również tym, że jest smażony na prostokątnej patelni (makiyakinabe) i zawijany warstwami. Ten zabieg pozwala uzyskać puszystą strukturę. Tamagoyaki pełni taką samą rolę w sushi, jak ryby. Może być zawinięty w rolkę, albo dumnie spoczywać na nigiri.

Japoński omlet jest źródłem białka i wszystkich witamin oraz minerałów, które znajdziemy w jajkach. Nie jest to niestety najzdrowszy składnik sushi. Tamagoyaki zawiera bowiem dość dużo soli, cukru i cholesterolu.

Tempura

Tempura to lekkie ciasto, w którym smaży się kawałki warzyw, owoców morza i inne składniki. Tempura powstaje z mąki, jaj i bardzo zimnej wody, a smaży się ją na głębokim tłuszczu. W tempurze można smażyć całe rolki albo poszczególne ich składniki, które podawane są na ciepło.

Smażenie rolek w tempurze to fajny sposób na zmianę tekstury dania, które w takiej panierce stają się chrupiące. Niestety znacząco podnosi to kaloryczność dania. Sama tempura nie ma wielu właściwości odżywczych, jest przy przede wszystkim źródłem węglowodanów i powinny na nią uważać osoby będące na diecie niskokalorycznej lub niskotłuszczowej.

Miseczka z sosem sojowym

Sos sojowy wytwarzany jest z fermentowanej soi, pszenicy, wody i soli. To podstawowy składnik kuchni azjatyckiej. Ma ciemnobrązowy kolor i słono-słodki smak. Rodzajów sosów sojowych jest kilka, w Polsce najczęściej do sushi dostaniesz sos koikuchi lub tamari, który nie zawiera glutenu.

Sos sojowy jest przede wszystkim świetnie dopełnia smak sushi. Podawany jest w małych miseczkach, a osoba jedząca sushu macza w nim rolki. Warto wiedzieć, że tradycyjne japońskie nigiri (sushi składające się jedynie z kawałka ryby na kulce ryżu) macza się odwracając rybę do dołu, tak, by ryż nie nasiąkł sosem.

Czy warto maczać rolki w sosie sojowym? Sos jest przede wszystkim bogatym źródłem sodu, zawiera też aminokwasy i antyoksydanty. Właśnie ze względu na dużą zawartość soli, powinno się go spożywać umiarkowanie.

Kulka z marynowanym imbirem

Marynowany imbir dostaniesz do każdego zamówienia sushi. W Japonii znany jest jako gari i służy przede wszystkim do oczyszczania kubków smakowych. Należy spożyć odrobinę imbiru między różnym rodzajami sushi, aby przygotować kubki smakowe na kolejne rolki. Smak marynowanego imbiru nie każdemu podpasuje, ale z pewnością warto spróbować choć raz włączyć go do japońskiej uczty.

Oprócz zadania oczyszczania kubków smakowych, marynowany japoński imbir ma silne działanie przeciwzapalne i przeciwutleniające. Wspomaga trawienie, łagodzi nudności i wzdęcia. Marynowany jest w occie ryżowym z cukrem i solą.

Co jeszcze może się znaleźć w sushi?

Odpowiedź na to pytanie jest niemożliwa, bo sushi masterzy potrafią naprawdę zaszaleć, jeśli chodzi o rodzaje wykorzystanych składników, sposoby zawijania rolek i dodatki. Gotowany ryż, owoce morza i ryby są bazą, na której można naprawdę poszaleć. Dlatego jeśli nie lubisz tradycyjnych rodzajów sushi, nie zrażaj się. Warto próbować tego dania w różnych lokalach, by znaleźć to, które najbardziej trafia w nasz gust. Odkrywanie najlepszego sushi może być fajną zabawą dla całej rodziny, również wersji na wynos.

Jak wybrać sushi z menu?

Przed Tobą spotkanie we dwoje przy sushi i zastanawiasz się, jak wybrać najlepsze rolki spośród wszystkich obcobrzmiących nazw? Przybywamy z pomocą!

Jeśli chcesz skosztować najbardziej tradycyjnych rolek, jakie ma do zaoferowania japońska kuchnia, koniecznie wybierz nigiri i sashimi. To idealne połączenie ryb z ryżem, a w sashimi samych ryb. Koniecznie wzogać ucztę sosem sojowym i spróbuj zjeść rolkę z ostrym chrzanem wasabi. Ta wersja sushi jest najbardziej lekkostrawna. Jeśli rolki Ci posmakują i całkowicie zakochasz się w sushi, sięgnij po specjalność restauracji i warianty przygotowane przez sushi mastera. Z voucherem na kwotę 100 zł z pewnością uda Ci się skosztować podstawowych wariantów.

Jeśli nie chcesz jeść surowych ryb, poszukaj w menu rolek z grillowaną lub pieczoną rybą. Możesz też wybrać sushi wegetariańskie, które powstaje wyłącznie z warzyw. To lekka, sycąca przekąska, po którą chętnie sięgną również kobiety w ciąży. Większość restauracji serwuje takie właśnie rolki bez surowej ryby, dzięki czemu kolacja sushi to świetny pomysł na prezent dla dwojga, nawet jeśli jedna osoba nie je mięsa.

Na pierwszy raz wspaniale nadają się również zestawy sushi, które dostaniesz w każdej restauracji specjalizującej się w japońskich specjałach. Zestawy zawierają starannie dobrane rolki, dzięki który poznasz różne rodzaje sushi, sposoby zawijania farszu, a nawet te ze specjalnym japońskim ciastem. Wybierając zestaw, dostajesz znacznie więcej możliwości na poznanie poszczgólnych składników i wybranie tej restauracji sushi, która trafia w Twój gust.

Możesz też nauczyć się robić sushi samodzielnie! W naszej ofercie znajdziesz prezent dla pary. Rolki powinno jeść się powoli i raczej nie da się przy nich pobrudzić, a to sprawia, że wieczór japoński to świetny pomysł na długą radnkę z mnóstwem okazji do rozmowy.

Różnice między sushi w Japonii, a tym w Polsce - co warto wiedzieć?

W Japonii sushi ma tradycyjne formy nigiri, sashimi, maki i temaki. Podstawą ich doskonałego smaku są świeże ryby i idealnie przygotowany ryż, a dania są minimalistyczne. W Polsce najczęściej dostaniemy tzw. Fusion sushi, czyli kombinację tradycyjnych japońskich rolek z tymi nowoczesnymi, a czasami bardzo nietypowymi. Taką wariacją jest szalenie popularna california roll, którą serwuje się z surimi, awokado i ogórkiem. W Polsce króluje kreatywność, a niektóre restauracje sushi zmieniają menu sezonowo, wprowadzając kolejne składniki. Nasze rodzime sushi jest znacznie obfitsze. Rolki polewa się różnymi sosami, a nawet dekoruje, co znacząco wpływa na ich kaloryczność.

Osoby, które interesują się kulturą Kraju Kwitnącej Wiśni z pewnością wiedzą, że do jedzenia sushi używa się pałeczek i rolkę należy zjeść w całości (nie wolno jej przegryzać). W Polsce jesteśmy pod tym względem bardziej elastyczni, a niektóre rolki są tak duże, że nie sposób byłoby się dostosować do tego wymogu. Warto wiedzieć, że jeśli nie umiesz posługiwać się pałeczkami, Japończycy zalecają jedzenie sushi palcami.

Ocena artykułu: 5/5(1 opinia)
A jak ty oceniasz ten artykuł?
zatwierdź
Twój komentarz
Jeżeli tekst Cię zaciekawił, podziel się nim z innymi!
Przewodniczka ds. Marzeń
Uwielbiam oglądać wschód słońca z kubkiem mocnej kawy i w dobrym, kocim towarzystwie. Dzielę marzenia na te małe, które staram się spełniać codziennie. Zaliczam do nich drobne przyjemności, dobrą literaturę, wciągające seriale i pyszne jedzenie. Marzenia przez duże "M" to z kolei podróże, najlepiej takie, które gwarantują zastrzyk adrenaliny.

Data publikacji: 2024-07-08

OBSERWUJ NAS
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA
Korzystaj z promocji i nowości!