Jakie Prezenty Wybierają Pracownicy?

Data aktualizacji: 2019-02-20

Wraz ze wzrostem wartości Pracownika na rynku pracy i samoświadomości swojej kompetencji, w środowisku pracy rozwijają się również nowe drogi motywacji. Dodatkowe świadczenia, systemy premiowe, programy adaptacyjne i inne HR-owe narzędzia stały się już codziennością. Pracodawcy muszą szukać innych ścieżek na zbudowanie lojalności. Przeczytajcie o jednej ze ścieżek, w której wciąż kryje się nieodkryty potencjał.

Często firmy w okresie przedświątecznym planują działania na następny rok, określają budżet i cele do zrealizowania. W całym tym pośpiechu i świątecznym natłoku często zapomina się, że Boże Narodzenie to również szansa, aby zbudować lojalność, wzbudzić zaangażowanie i wskrzesić pasję w Pracownikach. Dlaczego to jest tak szalenie ważne w tym okresie? Tu nawiązujemy do polskich zwyczajów, które sprawiają, że okres bożonarodzeniowy to również okres wewnętrznego zadowolenia, przyjemnej myśli, że spędzimy czas z bliskimi i będziemy mogli zrobić coś dobrego. 

Kultura dawania prezentów w firmach ciągle się rozwija i widać jej rosnące przełożenie na zadowolenie Pracowników. Nie wystarczy już podarować kubka z logo firmy czy brandowanego notatnika. Aby lepiej zrozumieć potrzeby Pracowników, oddajmy im głos :) 

CHCĘ BYĆ DOCENIONY

Zacznijmy od początku. Skąd mamy pewność, że Pracownicy uważają upominki od Pracodawców za miły gest? Sięgnijmy do raportu przygotowanego przez Katalog Marzeń na podstawie wypowiedzi 580 pracowników. W badaniu aż 97% respondentów wskazało, że dawanie prezentów przez Pracodawców jest odbierane pozytywnie. Co za tym idzie, prezenty w firmie mogą być nie tylko dodatkiem do wynagrodzenia, ale również skutecznym sposobem na stworzenie dobrej atmosfery w pracy. Prezenty mają również wysokie znaczenie w docenianiu wkładu energii i starań Pracowników oraz mają realny wpływ na motywację do kolejnych zadań. I tutaj nie mamy na myśli wyłącznie prezentów z okazji Bożego Narodzenia. W grę wchodzą również upominki z okazji urodzin, czy okrągłej rocznicy zatrudnienia. Tym sposobem pracownik dostaje informację, że w oczach Pracodawcy nie jest tylko zasobem ludzkim. Czuje się częścią większej i ważnej całości, ma pewność, że jego praca jest istotna, a jego działania przyczyniają się do rozwoju firmy.

WYSŁUCHAJ MNIE

Skoro już potwierdziliśmy, że Pracownicy chcą otrzymywać prezenty, wyzwanie leży po stronie wyboru. Warto poświęcić kilka chwil na poznanie pragnień Pracowników. Z naszego badania wynika, iż 65% Pracowników marzy o spędzeniu czasu w ciekawy, angażujący sposób oraz na doświadczaniu nowych rzeczy. Tuż za ambicjami, idzie marzenie o spędzeniu czasu z bliskimi oraz o relaksie. Po rozmowie z Pracownikiem może okazać się, że najlepszym prezentem będzie po prostu dzień wolny lub weekend spędzony wyłącznie z rodziną, bez konieczności sprawdzania poczty czy kontrolowania zadań. Wówczas najlepszym prezentem będzie podarowanie wyjazdu na weekend z bliską osobą. 

Dlatego w każdym przypadku istotna w wyborze prezentów w firmie jest personalizacja, co na dłuższą metę przynosi najlepsze efekty.

DAJ MI WYBÓR

Przechodząc do meritum, co kupić na Prezent dla Pracownika? Jeśli jednak nie do końca jesteśmy pewni co do preferencji osób zatrudnionych w naszej firmie, prostym i skutecznym rozwiązaniem jest podarowanie karty podarunkowej. W naszym raporcie właśnie one zostały wskazane, jako jedne z najchętniej otrzymywanych prezentów. Pracownik chce mieć wybór, co do decyzji, jak go zrealizuje. To zwiększa świadomość, że JEGO głos jest istotny oraz JEGO zadowolenie jest najważniejsze.

SZEFIE, CHCĘ CZEGOŚ WIĘCEJ

Na drugim miejscu Pracownicy umiejscowili prezenty w formie przeżyć, czyli między innymi voucher do SPA, jazdę quadem czy lot szybowcem. Co świadczy o sile voucherów na przeżycia? Pomagają one zapewnić równowagę pomiędzy życiem zawodowym, a prywatnym, znaną jako work-life balance. Dają również możliwość rozwoju, odnalezienia własnej pasji i poznania własnego ja. 

W Katalogu Marzeń można połączyć obie opcje - podarować voucher na przeżycia, dając również Pracownikowi możliwość, aby samodzielnie wybrał najbardziej interesującą dla siebie opcję. Tutaj świetnie sprawdzają się Gift Vouchery, czyli karty podarunkowe o dowolnym nominale oraz Pakiety Marzeń, czyli tematycznie dobrane atrakcje np. te dedykowane dla mężczyzn. Są one równocześnie najchętniej wybieraną opcją przez naszych Klientów B2B.

TEGO UNIKAJ, A OSIĄGNIESZ SUKCES

Wysłuchanie głosu Pracowników przyczyniło się do odświeżenia spojrzenia na upominki uważane dotąd za uniwersalne. Prezent z logo firmy, choć może być sposobem na identyfikację z marką, jest odbierany przez Pracowników… Jak myślisz, jak? W rankingu prezentów, które otrzymują Pracownicy brandowane akcesoria zyskały najgorsze noty. Negatywnie ocenione zostały również kosze delikatesowe, w tym alkohol i słodycze. Jesteśmy pewni, że w upominki dla Pracowników warto włożyć trochę więcej energii i oderwać się od istniejących schematów.

Prezenty w firmie są wciąż niewykorzystanym narzędziem do employer brandingu, choć głęboko wierzymy, że kultura dawania prezentów rozwija się w dobrym kierunku. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat tego, co lubią i czego nie lubią dostawać pracownicy, zapraszamy do skorzystania z darmowego raportu przygotowanego na 580 polskich Pracownikach.

 

Przewodnik ds. Marzeń
Kocham góry, a moim największym marzeniem jest zdobycie jednego z ośmiotysięczników. W wolnych chwilach chłonę nowe, książkowe smaki. Wierzę, że poczucie szczęścia to mój wybór, więc korzystam z każdej okazji, aby się uśmiechać.

Data publikacji: 2018-12-18

OBSERWUJ NAS
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA
Korzystaj z promocji i nowości!