Prezenty dla pracowników na Święta Bożego Narodzenia jako narzędzie employer brandingu

26 października 2018

Potrafisz wykorzystać potencjał prezentu dla pracownika? 
Wiesz, jakie prezenty pomagają budować zgrany zespół, a jakie sprawiają duże rozczarowanie?
O tym jak ważnym i niedocenianym jeszcze narzędziem budowania Twojego biznesu jest odpowiedni prezent dla pracownika opowie założycielka Katalogu Marzeń – Joanna Borucka.

Różne są opinie na temat tego, czy powinno się kupować pracownikom prezenty świąteczne. Wśród argumentów przeciw padają zazwyczaj hasła „nie wszyscy obchodzą Święta”, „prezenty to domena sfery prywatnej, a nie zawodowej”. Zwolennicy dawania prezentów wychodzą z założenia, że taka jest w Polsce tradycja, że zdecydowana większość z nas jednak Boże Narodzenie obchodzi i jest to dobra okazja, aby miłym gestem podziękować zespołowi za mijający rok. Ja jestem w tej grupie. Wychodzę z założenia, że prezenty podarowywane „pod choinkę” są podziękowaniem za cały rok pracy i sposobem na docenienie poszczególnych członków zespołu. A dodatkowo sposobem na budowanie marki pracodawcy, czyli jednym z narzędzi w ramach employer brandingu.

Skoro podjęliśmy już więc decyzję, że kupujemy prezenty świąteczne dla pracowników to jak zdecydować co konkretnie wybrać?

W Polsce najbardziej rozpowszechnionym – przynajmniej do niedawna – typem prezentów były tzw. kosze świąteczne oraz bony do sklepów spożywczych. Kosze świąteczne miały sens w latach 90-tych, kiedy nie było łatwo o dobrej jakości czekoladę, kawę czy wino, jednak w obecnych czasach kiedy półki sklepowe pękają od nadmiaru i każdy może wybrać takie smakołyki, jakie lubi najbardziej nie mają już racji bytu. Z kolei bony zakupowe są de facto alternatywą premii pieniężnej, tak więc czy nie byłoby bardziej adekwatne po prostu przyznać pracownikowi dodatkowe wynagrodzenie?  

Przy wyborze prezentu w mojej ocenie warto kierować się dwoma głównymi kryteriami: 

  • Czy dany prezent sprawi przyjemność pracownikowi?
  • Czy pozwoli na pogłębienie relacji z firmą, zbuduje w pracowniku pozytywne skojarzenia z marką pracodawcy?

Ostatnim ważnym elementem do wzięcia pod uwagę jest zawsze budżet, którym dysponujemy na prezenty świąteczne. Jeśli to są duże kwoty (1000 zł czy więcej na osobę) to prawdopodobnie najlepszym możliwym sposobem na jego wykorzystanie będzie przyznanie pracownikowi premii pieniężnej. Z pewnością zostanie to docenione, a pracownik będzie miał możliwość wydatkowania tej kwoty zgodnie ze swoimi potrzebami i preferencjami.

A co jeśli mamy do dyspozycji kilkadziesiąt do dwustu-trzystu złotych? Taka kwota przyznana w charakterze premii pieniężnej będzie mało zauważalna i w związku z tym korzyść dla pracownika będzie relatywnie niewielka a korzyść z perspektywy pracodawcy jeszcze mniejsza.

Dochodzimy więc do clue tego artykułu, czyli pomysłów na niebanalne prezenty dla pracowników, takie, które na pewno zapadną im w pamięć, sprawią przyjemność, dzięki którym poczują się docenieni. A właśnie o to chodzi nam w działaniach employer brandingowych.

 

5 pomysłów na niebanalne prezenty
 

bożonarodzeniowe dla pracowników

 

#1 Adrenalina lub relaks, czyli prezenty w formie przeżyć

Nikogo nie zdziwi, że w mojej ocenie numerem 1 na prezentowej liście są prezenty przeżycia. Nasze firmowe motto to słowa Mai Angelou: „Ludzie zapomną to, co powiedziałeś, co zrobiłeś, ale nigdy nie zapomną tego, jak poczuli się dzięki Tobie”. Dajmy więc pracownikom możliwość doświadczenia pozytywnych emocji. Tych, którzy lubią ekstremalne wyzwania, zaprośmy na jazdę off-road czy strzelnicę sportową, a spokojniejszym podarujmy relaks w SPA czy romantyczną kolację. Rodzicom można sprezentować voucher, który pozwoli im spędzić czas wspólnie z dziećmi.

Prezenty w formie przeżyć mają tę dodatkową zaletę, że można je personalizować poprzez umieszczenie na nich życzeń oraz logo pracodawcy. Gorąco zachęcam do tego, aby zastanowić się co konkretnie może ucieszyć daną osobę i wybrać atrakcję specjalnie dla niej zamiast takiego samego prezentu dla wszystkich. Dzięki temu pracownicy poczują, że są traktowani indywidualnie. A gdyby się okazało, że jednak nie trafiliśmy idealnie w gusta danej osoby, to voucher będzie można wymienić.

 

#2 Rozwój zawodowy

Jednym z podstawowych kryteriów, na bazie których są oceniani pracodawcy jest to czy stwarzają możliwość rozwoju. Dlaczego więc nie podarować w prezencie świątecznym dawki wiedzy? Może to być voucher na kurs językowy on-line, abonament na audiobooki czy ebooki, a w przypadku większych budżetów kurs kompetencyjny o większej wartości. Z kolei przy bardzo ograniczonych budżetach, rzędu 40-60 zł idealnie sprawdzą się książki. Oczywiście dobrane indywidualnie dla każdego pracownika, z odręczną i spersonalizowaną dedykacją od przełożonego.

#3 Wsparcie hobby

Jeśli znamy choć odrobinę naszych pracowników od strony prywatnej i wiemy, czym się interesują warto pokusić się o dobór prezentu pod tym kątem. Miłośników gotowania z pewnością ucieszy kurs kuchni meksykańskiej czy robienia sushi. Znawców wina zaprośmy na amatorski kurs sommelierski, wielbicieli kawy na kurs baristy. Pasjonaci fotografii chętnie podszkolą swoje umiejętności na kursie fotograficznym a amatorzy rękodzieła ucieszą się z kursu decoupage lub warsztatów ceramicznych. Jeśli w zespole mamy fanów motoryzacji to można im podarować jazdę Lamborghini czy Ferrari albo voucher na Auto Detailing, aby mogli "zaopiekować się" własnym pojazdem.

 

#4 Prezent połączony z zespołową integracją

Jeśli chcemy upiec dwie pieczenie na jednym ogniu, to możemy pójść w kierunku prezentów przeznaczonych dla grupy.  Świetnie sprawdzi się w takim charakterze voucher do pokoju zagadek, paintball dla grupy czy wspólne wyjście do parku trampolin lub na wrotki. Możemy także zaprosić pracowników na kolację w ciemności lub live cooking w restauracji japońskiej.

#5 A jeśli już musi to być koniecznie jakiś gadżet z logo firmy to…

Jeśli Zarząd czy Dyrektor HR dopuszcza tylko prezenty materialne i to najlepiej z logo firmy to w takiej sytuacji sprawdzą się dobrze kubki i koszulki z personalizowanymi tekstami. Zamiast opisywać o co chodzi, po prostu zobaczcie jak to wygląda u nas:

Wiele pomysłów na konkretne prezenty świąteczne dla pracowników znajdziecie tutaj. Jednak niezależnie od tego, czy zdecydujecie się na prezent w formie przeżycia, czy coś materialnego warto pamiętać, że pracownik zawsze doceni to, że podeszliśmy do niego indywidualnie. I, że staraliśmy się wybrać coś specjalnie dla niego. To rzadkość w dzisiejszych czasach i dlatego jest tak cenne.

 

Przeprowadzamy badanie mające na celu pokazać jaki wpływ na pracownika ma prezent od pracodawcy. Jakie benefity płyną z odpowiedniego prezentu. Jak można wykorzystać siłę i potencjał właściwego upominku dla pracownika. Na te i wiele innych pytań odpowie nasz raport, do otrzymania którego gorąco Państwa zachęcam – poniżej znajdą Państwo możliwość zapisania się na otrzymanie raportu.

Raport będzie gotowy w połowie listopada. Jeśli chcesz go otrzymać przejdź tutaj.

 

Życzę wielu uśmiechów na twarzach Waszych pracowników przy rozpakowywaniu prezentów!

Joanna Borucka, Założycielka Katalogu Marzeń

OBSERWUJ NAS
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA
Korzystaj z promocji i nowości!