Employer Branding – jak Zbudować Pozytywny Wizerunek Firmy i Szefa?

Data aktualizacji: 2019-07-29

Jak sprawić, aby rekrutujące osoby chciały aplikować właśnie do nas? Co zrobić, aby zatrzymać stałych pracowników, którzy są wierni firmie i byli w niej w gorszych i lepszych momentach? Jakie działania podjąć, aby stworzyć wizerunek firmy, która nie jest tylko przykrym obowiązkiem Pracowników?

Na te wszystkie potrzeby odpowiada employer branding. W artykule poznasz jego historię, założenia oraz pomysły, dzięki którym praca w firmie stanie się przyjemniejsza.

Co to jest employer branding?

Z definicji employer branding to budowanie pozytywnego wizerunku pracodawcy. W praktyce oznacza to wszystkie działania, które będą dążyły do wykreowania obrazu “pracodawcy z wyboru”. Pojęcie to pojawiło się pierwszy raz w 2001 roku, kiedy firma McKinsey zdefiniowała swoją strategię dotyczącą pozyskiwania nowych pracowników oraz zatrzymania tych obecnych. Oczywiście, działania EB były praktykowane znacznie wcześniej, jednak nikt do tamtej pory firmy nie podchodziły do tych działań strategicznie planując je z wyprzedzeniem, lecz działały intuicyjnie.

Dlaczego employer branding jest ważny?

Od 2001 roku coraz więcej mówi się o istocie budowania wizerunku pracodawcy. Przełomowym momentem były badanie z 2017 roku przeprowadzone przez HRM Institute, którego wyniki zaskoczyły wszystkie branże i jednocześnie rozpoczęły modę na employer branding. Co okazało się po przebadaniu niemal 400 polskich pracodawców?

  • Tylko 14 % pracodawców posiada jasno sprecyzowaną strategię employer branding.
  • Aż 86 % pracodawców uważa, że działania employer branding wpływa na łatwość przyciągania klientów do firmy oraz atmosferę w pracy.

Na podstawie odpowiedzi możemy wysnuć pewien wniosek – pracodawcy mają świadomość korzyści płynących z EB, ale brakuje im strategicznego podejścia oraz wdrożonych działań.

W 2018 roku, w tym samym instytucie przeprowadzono również inne badanie, tym razem wśród młodych osób. Wzięli w nim udział studenci oraz osoby z co najmniej rocznym doświadczeniem. Zadano im pytanie „Czy radość w pracy ma dla Ciebie znaczenie?” Ankietowani niemal jednomyślnie zaznaczyli, że radość w pracy ma dla nich ogromne znaczenie. Z 12 badanych krajów średnia tego wyniku osiągnęła 94% za odpowiedzią pozytywną.

Możemy więc zauważyć, że szczególnie dla pokolenia Y radość i satysfakcja w pracy ma potężną wartość. W badaniu młode osoby deklarowały, że gdyby praca nie przynosiła im radości...szukaliby innej.

5 filarów radości w pracy

W oparciu o wcześniej wspomniane badanie, możemy wyróżnić 5 filarów radości w pracy, które doceniają młodzi Pracownicy.

#1 Atmosfera – Pracownicy chcą czuć się zrozumieni, akceptowani oraz szanowani. Chcą mieć swobodę wyrażania swojej opinii, nawet jeśli jest całkowicie odmienna od grupy.

#2 Praca z ludźmi z poczuciem humoru – Obowiązki, obowiązkami… ale Pracownicy czują potrzebę śmiechu! Śmianie się podwyższa poziom endorfin, obniża stres, oraz napięcie szczególnie przy ważnych projektach. Odpowiedni klimat miejsca pracy, umiejętne i sprawne rozwiązanie konfliktów, ale i umiejętność rozluźnienia napiętej atmosfery i pożartowania to ważna kwestia dla niejednego Pracownika.

#3 Pasja – Pracownicy chcą czuć pociąg do tego, co robią. Coraz szerszy rynek pracy oferuje większe możliwości dla młodych rekrutujących, którzy mogą wybrać pracę w zgodzie z własnymi wartościami i zainteresowaniami.

#4 Pozytywny feedback i docenianie – Ankietowani wskazali również kwestię feedbacku i docenienia za wykonane obowiązki. Każdy chce wiedzieć, że jego praca przynosi wzrost firmie i ma znaczenie. Potrzeba rozwoju zaś wiąże się z tym, że Pracownicy oczekują informacji zwrotnej i wskazania drogi polepszenia wyników swojej pracy i rozwoju kometencji.

#5 Frajda z realizacji zadań – Pracownicy chcą również mieć frajdę, z tego co robią! Odrzucają powtarzalne i nudne zadania na rzecz kreatywnych zleceń, które przynoszą większą satysfakcję..

Pomysły na employer branding

Najsilniejszym filarem marketingu jest marketing szeptany. Jeśli zadbasz o Pracownika, ten podczas spotkania ze znajomymi, nie będzie opowiadać anegdot o pracodawcy-tyranie, lecz uraczy znajomych szczerą opinią, że w jego firmie panuje dobra atmosfera. No właśnie… bo komu bardziej się ufa przy szukaniu pracy – ogłoszeniu rekrutacyjnemu, czy znajomemu, który poleca swoją firmę?

Aby zbudować pozytywny wizerunek pracodawcy, wystarczy kilka dobrych praktyk. Poza zapewnieniem opieki zdrowotnej, świetnie sprawdzają się również benefity pozapłacowe, o których pisaliśmy więcej na naszym blogu. W związku z potrzebą rozwoju Pracownika, powinniśmy zapewnić mu również szkolenia poszerzające kompetencje, a jeśli nasz budżet na to nie pozwala, możemy zastąpić szkolenia branżową literaturą.

Ważny jest również onboarding, czyli wprowadzenie pracownika do firmy. W Katalogu Marzeń na nowe osoby czekają firmowe gadżety oraz miła kartka z podpisem od wszystkich współpracowników. Wszyscy świetnie wiemy, że pierwsze wrażenie jest istotne, a te negatywne niestety ciężko zmienić.

Idealnie w zamierzenia employer brandingu wpisują się wyjazdy integracyjne. To dzięki nim Pracownicy zyskują tematy do rozmów, nie tylko o zawodowych obowiązkach. W Katalogu Marzeń od kilku lat praktykujemy tradycję integracji. Podajemy kilka przykładów z naszego ogródka.

Integracja połączona z potrzebą pomocy

Co roku bierzemy udział w Biegu Firmowym, którego dochód jest przeznaczany na osoby niepełnosprawne. W tym roku w czteroosobowej sztafecie każdy z nas przebiegł 5 km. Wspólnie stwierdziliśmy, że nie liczą się nasze czasy (które oczywiście były bardzo dobre), a sam fakt, że robimy coś wspólnie, po godzinach pracy i nie w ramach wyznaczonych KPI. W każde święta przygotowujemy również paczkę dla potrzebującej rodziny. To drobne działania, ale dzięki nim czujemy, że jesteśmy nie tylko pracownikami, ale również ludźmi.

Integracja tylko dla managerów?

W tym roku powstała również inicjatywa wyjazdów managerskich. Po co? Aby w odpowiednim środowisku móc porozmawiać o realizacji projektów, zamknąć przestarzałe sprawy oraz pomyśleć nad czymś nowym. Managerki wyjechały do Długosiodła, malowniczej miejscowości, gdzie w oderwaniu od biura, pracowały nad koncepcją tematów strategicznych i planami na kolejne kwartały.

Event – poznajmy się!

W ramach naszej akcji marketingowej ChcęToPrzeżyć organizujemy również eventy integracyjne. W tym roku udało nam się dotrzeć do Warszawy, Trójmiasta, Krakowa i Wrocławia. Eventy okazały się świetną okazją do integracji z uczestnikami ChcęToPrzeżyć oraz idealną szansą dla pracowników, aby poznali się bliżej. Co robiliśmy na eventach? Jeździliśmy na gokartach, strzelaliśmy z łuku, pokonywaliśmy nasze słabości z leśną ekspedycją, byliśmy na paintballu laserowym… A to wszystko w towarzystwie nie tylko współpracowników!

Zróbmy coś razem poza pracą…

Integracja nie wymaga dużego budżetu. W poprzednie święta umówiliśmy się na wspólne pieczenie pierników, które dołączyliśmy do zamówień naszych klientów. Z luźno rzuconej propozycji na wspólne spotkanie, powstała mała integracja, dzięki której mieliśmy szansę na poznanie się od tej słodkiej strony. Od śmiania się bolały nas policzki!

W ramach obowiązków firmowych mamy również testowanie oferty. Ostatnio Magda, Justyna i Klaudia testowały lot widokowy nad Warszawą. Nasze małe integracje to nieodłączny element naszej pracy, dzięki której nie wyobrażamy sobie wypalenia zawodowego. Również dzięki nim możemy przyjść w poniedziałek do pracy z nową energią i zgodnie stwierdzić, że firma w której pracujemy jest firmą marzeń.

Celebrowanie ważnych chwil w firmie

Świętowanie ważnych dat w firmie świetnie sprawdza się jako narzędzie employer brandingu. W Katalogu Marzeń celebrujemy każde urodziny, rocznice zatrudnienia oraz najbardziej magiczny okres w roku, czyli Boże Narodzenie. Każdy prezent dobierany jest jednostkowo, a poprzez personalizację czujemy, że nasz pracodawca zna nasze zainteresowania. Cena takiego prezentu wchodzi na drugi plan, jeśli odpowiednio dobierze się tematykę vouchera na przeżycie.

„O tym, że odpowiednio dobrany prezent jest świętym uzupełnieniem działań employee experience’owych może świadczyć to, jak odbierają podarunki osoby obdarowane - 61,45% respondentów widzi, że ich praca jest doceniana. U 55,94% deklarowane jest polepszanie samopoczucia. 49,57% badanych czuje, że pracodawca o nich dba.”


Olga Żółkiewicz, raport prezentowy Katalogu Marzeń przeprowadzony na 580 pracownikach

Employer Branding to istotny element w działaniach każdego przedsiębiorstwa. Dzięki niemu, zarówno stali pracownicy, jak i Ci rekrutujący mogą poczuć pozytywną atmosferę firmy. Istotnymi działaniami w employer brandingu są firmowe integracje oraz prezenty w firmie z okazji urodzin, rocznic oraz na Boże Narodzenie. Życzymy wszystkim Pracodawcom, aby udało się stworzyć przyjazne środowisko pracy, do którego chce się wracać!

Przewodnik ds. Marzeń
Kocham góry, a moim największym marzeniem jest zdobycie jednego z ośmiotysięczników. W wolnych chwilach chłonę nowe, książkowe smaki. Wierzę, że poczucie szczęścia to mój wybór, więc korzystam z każdej okazji, aby się uśmiechać.

Data publikacji: 2019-07-29

OBSERWUJ NAS
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA
Korzystaj z promocji i nowości!
Marzyciele! Aby spełnianie marzeń uczynić jeszcze prostszym, używamy plików cookies w celach statystycznych i marketingowych :) Więcej w Polityce Prywatności.