Zadowoleni pracownicy uśmiechają się podczas spotkania

Każdy, kto prowadzi firmę, zajmuje się marketingiem, dba o pozyskiwanie pracowników i planuje komunikację zewnętrzną, wie, jak bardzo liczy się na rynku silna marka. Przyciągnięcie nowych osób do firmy i skupienie się na rozwoju pracowników wcale nie jest takie łatwe. Dlatego nie powinno się zaniedbywać budowania marki pracodawcy i dbania o odpowiedni wizerunek biznesu.

Jak wygląda kreowanie employer brandingu w praktyce? Co mogą zrobić pracodawcy, aby zatrzymać stałych pracowników, którzy są wierni zarówno w gorszych, jak i lepszych momentach? Jak sprawić, aby rzesze kompetentnych kandydatów chciały aplikować właśnie do nas? Jak skupić się na pozytywnym wizerunku prowadzonego biznesu? Jak nie zaniedbać zdobytych talentów? O jakie metody komunikacji powinien zadbać manager? W jaki sposób pracować nad marką pracodawcy i wyróżnić się wśród innych firm na rynku? Jak skusić pracowników, by wzmocnili zaangażowanie w realizację projektów?

Na te wszystkie potrzeby odpowiada employer branding. W nim tkwi prawdziwa siła przyciągania i zatrzymywania lojalnych pracowników. W artykule poznasz historię employer brandingu, założenia praktyków oraz pomysły, dzięki którym praca w firmie stanie się przyjemniejsza. Jeśli jesteś managerem, prowadzisz rekrutację albo stoisz na czele biznesu, sprawdź koniecznie, jak wygląda employer branding w praktyce.

Co to jest employer branding?

Według definicji employer branding to budowanie pozytywnego wizerunku pracodawcy. W praktyce oznacza szereg działań employer brandingowych, czyli takich, które dążą do wykreowania wizerunku „pracodawcy z wyboru”.

Pojęcie to pojawiło się po raz pierwszy w 2001 roku, kiedy firma McKinsey zdefiniowała swoją strategię dotyczącą pozyskiwania nowych pracowników oraz zatrzymania tych obecnych. Oczywiście działania EB były praktykowane znacznie wcześniej, jednak wtedy firmy nie podchodziły do tego strategicznie, planując je z wyprzedzeniem, lecz działały intuicyjnie.

Warto wprowadzić employer branding w praktyce, jeśli chcesz pozytywnie wyróżnić się na rynku pracy i zbudować silną markę pracodawcy. Takie działania mogą skusić potencjalnych kandydatów i ułatwić pozyskanie talentów. Sprawią, że zarządzanie zasobami ludzkimi będzie prostsze. Rozbudzą w ludziach przekonanie, że po prostu warto u Ciebie pracować!

Jak ważny jest employer branding?

Od 2001 roku na całym świecie coraz więcej mówi się o istocie budowania wizerunku pracodawcy. Przełomowym momentem było badanie z 2017 roku przeprowadzone przez HRM Institute. Wyniki zaskoczyły wszystkie branże i jednocześnie rozpoczęły modę na employer branding. Co okazało się po przebadaniu niemal 400 polskich pracodawców?

  • Tylko 14% pracodawców posiada jasno sprecyzowaną strategię, jeśli chodzi o employer branding.
  • Aż 86% pracodawców uważa, że działania employer branding przyciągają klientów oraz poprawiają atmosferę w zespole.

Na podstawie odpowiedzi możemy wysnuć wniosek, że pracodawcy mają świadomość korzyści płynących z obszaru EB, ale brakuje im strategicznego podejścia.

W 2018 roku w tym samym instytucie przeprowadzono również inne badanie, tym razem wśród młodych. Wzięli w nim udział studenci oraz osoby z co najmniej rocznym doświadczeniem. Zadano im pytanie: „Czy radość w pracy ma dla Ciebie znaczenie?”. Ankietowani niemal jednomyślnie zaznaczyli, że ma dla nich ogromne znaczenie. Z 12 badanych krajów średnia tego wyniku osiągnęła 94% za odpowiedzią pozytywną.

Możemy więc zauważyć, że szczególnie dla pokolenia Y radość i satysfakcja w pracy ma potężną wartość. W badaniu młodzi deklarowali, że gdyby praca nie przynosiła im radości… szukaliby innej.

5 filarów radości w pracy

Na podstawie wcześniej wspomnianych badań możemy wyróżnić 5 filarów radości w każdej organizacji, które doceniają przede wszystkim młodzi:

#1 Atmosfera – Pracownicy chcą czuć się zrozumiani, akceptowani oraz szanowani. Pragną mieć swobodę wyrażania swojej opinii, nawet jeśli jest całkowicie odmienna od grupy.

#2 Praca z ludźmi z poczuciem humoru – Obowiązki obowiązkami… ale każdy czasem czuje potrzebę śmiechu! Śmianie się podwyższa poziom endorfin, obniża stres oraz napięcie szczególnie przy ważnych projektach. Odpowiedni klimat miejsca pracy, umiejętne i sprawne rozwiązanie konfliktów, jak również możliwość rozluźnienia napiętej atmosfery i pożartowania to ważna kwestia dla niejednego pracownika.

#3 Pasja – Ludzie chcą czuć pociąg do tego, co robią. Coraz szerszy rynek oferuje większe możliwości młodym rekrutującym, którzy mogą wybrać pracę w zgodzie z własnymi wartościami i zainteresowaniami.

#4 Pozytywny feedback i docenianie – Ankietowani wskazali również kwestię feedbacku i docenienia za wykonane obowiązki. Każdy chce wiedzieć, że jego praca przynosi wzrost i jest ważna. Potrzeba rozwoju zaś wiąże się z tym, że pracownicy oczekują informacji zwrotnej oraz wskazania drogi polepszenia wyników i rozwoju kompetencji.

#5 Frajda z realizacji zadań – Osoby pracujące chcą mieć frajdę, z tego co robią! Odrzucają powtarzalne i nudne zadania na rzecz kreatywnych zleceń, które przynoszą większą satysfakcję.

Employer brandingowe działania w social mediach

Każdy ze współczesnych praktyków wie, że ważnym elementem strategii employer brandingowej są media społecznościowe, zwłaszcza LinkedIn. Ten służący do kontaktów biznesowych portal jest już bardzo dobrze znany na rynku. Działa na nim mnóstwo organizacji z różnych branż.

Kandydaci zainteresowani pracą na pewno tam zajrzą, więc skorzystaj z tej ścieżki komunikacji. Rekrutacja za pomocą LinkedIn (czy ewentualnie w innych mediach społecznościowych) zdejmuje z głowy pracodawcy wiele problemów. Łatwiej mu trafić do odpowiedniej grupy docelowej.

Poza tym LinkedIn pozwala na budowanie marki pracodawcy jako eksperta. Daje możliwość komunikacji na grupach branżowych, a tym samym nawiązywania wartościowych relacji z ludźmi mającymi doświadczenie w danym temacie. Z kolei umieszczanie przez pracodawcę na portalu własnych artykułów eksperckich może przyciągnąć kandydata, dla którego edukacja jest sprawą priorytetową.

Warto zadbać o pozytywny wizerunek pracodawcy

Najsilniejszym filarem marketingu dla każdej z firm jest marketing szeptany. On mówi prawdę o faktycznym wizerunku firmowym. Jeśli zadbasz o pracownika, ten podczas spotkania ze znajomymi nie będzie opowiadać anegdot o pracodawcy-tyranie, lecz podzieli się szczerą opinią, że w jego firmie panuje dobra atmosfera. No właśnie… bo komu bardziej się ufa przy szukaniu nowego stanowiska – ogłoszeniu rekrutacyjnemu czy znajomemu polecającemu swoją firmę?

Dlatego popracuj nad Employer Value Proposition, czyli zestawem unikalnych wartości, jakie możesz zaoferować pracownikom. Wdrażając działania employer brandingowe, dasz ludziom sensowny powód, dla którego będą chcieli dla Ciebie pracować.

Pomysły na employer branding

Aby zbudować pozytywny wizerunek pracodawcy na rynku, wystarczy kilka dobrych praktyk. Zdobywaj nowe kontakty. Na przykład zorganizuj dni otwarte w firmie i zadbaj o kompleksową formułę wydarzenia. By łatwiej tym koordynować, podziel plan dnia na bloki tematyczne. Osoby, które myślały o zatrudnieniu się u Ciebie, będą mogły wpaść i przekonać się, że naprawdę warto.

Udzielaj się też na wydarzeniach branżowych, które są prawdziwą kopalnią przydatnych kontaktów biznesowych i sprzyjają budowaniu marki pracodawcy. Kto wie, czy z grona uczestników konferencji biznesowej nie wyłowisz nowego pracownika, przez co klasyczna rekrutacja stanie się niepotrzebna.

Co jeszcze? Możesz przemyśleć możliwość pracy zdalnej, gdyż kandydaci bardzo często wskazują ten punkt jako pożądany. Świetnie sprawdzają się również benefity pozapłacowe, o których pisaliśmy więcej na naszym blogu. W związku z potrzebą rozwoju pracowników warto zapewnić szkolenia poszerzające kompetencje. Jeśli budżet na to nie pozwala, zastąp szkolenia branżową literaturą.

Liczy się również strategia onboardingu, czyli wprowadzenia pracownika do firmy. W Katalogu Marzeń na nowe osoby czekają firmowe gadżety oraz miła kartka z podpisem od wszystkich współpracowników. Świetnie wiemy, że pierwsze wrażenie jest istotne, a to negatywne niestety ciężko zmienić. Marka pracodawcy okazuje się tak ważna, że warto nad nią popracować od A do Z.

Idealnie w employer brandingowe zamierzenia wpisują się wyjazdy integracyjne. To dzięki nim pracujący zyskują tematy do rozmów – nie tylko o zawodowych obowiązkach. W Katalogu Marzeń od kilku lat praktykujemy tradycję integracji. Podajemy kilka przykładów z naszego ogródka.

Wspólny Bieg Firmowy w Katalogu Marzeń

Integracja połączona z potrzebą pomocy

Co roku bierzemy udział w Biegu Firmowym, którego dochód przeznaczamy na osoby niepełnosprawne. Ostatnio w czteroosobowej sztafecie każdy z nas przebiegł 5 kilometrów. Wspólnie stwierdziliśmy, że nie liczą się nasze czasy (które oczywiście były bardzo dobre), a sam fakt, że robimy coś wspólnie, po godzinach pracy i nie w ramach wyznaczonych KPI.

W każde święta przygotowujemy również paczkę dla potrzebującej rodziny. To drobne działania, ale dzięki nim czujemy, że jesteśmy nie tylko pracownikami, ale również ludźmi.

Wyjazd Managerek do Długosiodła - Pomysł na Employer Branding

Integracja tylko dla managerów?

W tym roku powstała również inicjatywa wyjazdów managerskich. Po co? Aby w odpowiednim środowisku móc porozmawiać o realizacji projektów, zamknąć przestarzałe sprawy oraz pomyśleć nad czymś nowym. Managerki wyjechały do Długosiodła, malowniczej miejscowości, gdzie w oderwaniu od biura pracowały nad koncepcją tematów strategicznych i planami na kolejne kwartały.

Event Integracyjny z Blogerką NoChodź

Event – poznajmy się!

W ramach naszej akcji marketingowej ChcęToPrzeżyć organizujemy również eventy integracyjne. W tym roku udało nam się dotrzeć do Warszawy, Trójmiasta, Krakowa i Wrocławia. Eventy okazały się świetną okazją do integracji z uczestnikami ChcęToPrzeżyć oraz idealną szansą dla pracowników, aby poznali się bliżej.

Co robiliśmy na eventach? Jeździliśmy na gokartach, strzelaliśmy z łuku, pokonywaliśmy nasze słabości z leśną ekspedycją, byliśmy na paintballu laserowym… A to wszystko w towarzystwie nie tylko współpracowników!

Integracja Employer Branding w Katalogu Marzeń

Zróbmy coś razem poza pracą…

Integracja dla firm nie wymaga dużego budżetu. W poprzednie święta umówiliśmy się na wspólne pieczenie pierników, które dołączyliśmy do zamówień naszych klientów. Z luźno rzuconej propozycji na wspólne spotkanie powstała mała integracja, a dzięki niej mieliśmy szansę na poznanie się od słodkiej strony. Od śmiania się bolały nas policzki!

W ramach obowiązków firmowych mamy również testowanie oferty. Ostatnio Magda, Justyna i Klaudia sprawdzały lot widokowy nad Warszawą.

Nasze małe integracje to nieodłączny element pracy. Z takimi rozrywkami nie wyobrażamy sobie wypalenia zawodowego. Również dzięki nim możemy przyjść w poniedziałek do pracy z nową energią i zgodnie stwierdzić, że firma w której pracujemy, jest firmą marzeń.

Celebrowanie ważnych chwil buduje społeczność firmową

Świętowanie ważnych dat świetnie sprawdza się jako narzędzie employer brandingu. W Katalogu Marzeń celebrujemy urodziny, rocznice zatrudnienia oraz najbardziej magiczny okres w roku, czyli Boże Narodzenie.

Każdy prezent dobierany jest jednostkowo, a poprzez personalizację czujemy, że pracodawca zna nasze zainteresowania. Cena takiego prezentu schodzi na drugi plan, jeśli odpowiednio dobierze się tematykę vouchera na przeżycie.

„O tym, że odpowiednio dobrany prezent jest świętym uzupełnieniem działań employee experience’owych może świadczyć to, jak odbierają podarunki osoby obdarowane – 61,45% respondentów widzi, że ich praca jest doceniana. U 55,94% deklarowane jest polepszanie samopoczucia. 49,57% badanych czuje, że pracodawca o nich dba.”


Olga Żółkiewicz, raport prezentowy Katalogu Marzeń przeprowadzony na 580 pracownikach

Zatem pamiętaj, że istotnymi działaniami w ramach employer brandingu są firmowe integracje oraz prezenty dla pracowników. Każda z firm powinna zastanowić się nad takim rozwiązaniem, gdyż wpływa ono na pozytywny wizerunek marki.

Nie ma to jak dobra marka pracodawcy

Wiesz już, jak wygląda employer branding w praktyce? Mamy nadzieję, że tak! Employer branding to istotny element budowania marki pracodawcy. Dzięki niemu zarówno zespół pracowników, jak i kandydaci na miejsce pracy mogą poczuć niezwykłą atmosferę firmy.

Życzymy, aby w Twojej organizacji udało się stworzyć przyjazne środowisko pracy, które wzmaga zaangażowanie pracowników i do którego chce się wracać! Do dzieła!

Małgorzata Komorowska

Przewodnik ds. Marzeń

Kocham góry, a moim największym marzeniem jest zdobycie jednego z ośmiotysięczników. W wolnych chwilach trenuję boks, dużo się ruszam (i równie dużo mówię :p). Poza pracą kocham pieski, memy i dobrą kawę.

Zostaw odpowiedź